Optimalizace obsahu pro hlasové vyhledávání a virtuální asistenty jako konkurenční výhoda

Naučte se od prezentujících na SMX West ohledně specifických taktik, které mohou SEO použít k vytvoření obsahu pro hlasové vyhledávání a jak vlastně zavést a započít reklamní kampaně pro hlasové vyhledávání.
 
Ve velmi živém výstupu na SMX West konferenci minulý týden vystoupili také tři prezentující, kteří dali publiku spoustu důvodu, proč se zamyslet trochu kreativněji nad optimalizací obsahu pro hlasové vyhledávání a virtuální asistenty. V souhrnu byla zpráva velice jasná, a tedy taková, že Google aktivně pohlcuje on-line obsah, aby jej následně mohl přežvýkaný naservírovat požadavkům učiněným hlasem, avšak stále je tu spousta místa pro zisk nějaké té konkurenční výhody, neboť atmosféra je pořád taková, že SEO konzultanti a společnosti ještě stále trochu tápou v této oblasti a ještě si pravděpodobně neuvědomili celý rozsah a hlavně dosah, které by taková optimalizace mohla mít pro jejich byznys.
 

Zvuk, vyhledávání a sémantika: jak forma následuje funkci

 
Upasna Gautam ze Ziff Davis poskytla velice detailní technické vysvětlení přístupu Google k ASR (automatic speech recognition – automatické rozpoznávání hlasu). Snažila se argumentovat tak, že pouze učením se o samotné formě technologie zpracovávání hlasu Googlem dokážeme správně pochopit jeho funkci a následně také využít příslušné úspěšné strategie.
 
Gautam vysvětlila, že automatické rozpoznávání hlasu od Google je strukturováno do procesu skládajícího se ze tří částí, tedy zpracování zvukového signálu, který překládá mluvu do matematických dat, modelace řeči, která určuje význam použitých slov a v poslední části odpověď výsledků vyhledávání, které poskytují relevantní výsledky zpátky virtuálnímu či hlasovému asistentovi.
 
V každém stádiu zpracovávání Google využívá metrik kvality, aby upřesnil a zlepšil přesnost. Některé příklady:

  • Poměr chyb ve slovech: měří přesnost rozpoznáváni na úrovni jednotlivých slov
  • Kvalita sémantiky: měří, jak moc se shodují výsledky vyhledávání s požadavkem na vyhledávání, který uživatel zadal hlasem.
  • Rozpaky: měří kvalitu jazykového modelu jeho schopností předpovědět další slovo v zadávané větě
  • Mimo-slovní poměr: měří, kolik slov, které vyslovil uživatel, není počítáno v daném jazykovém modelu (která jsou vynechána)
  • čekací doba: doba, jakou trvá dokončení hlasového vyhledávání.

 
Používáním těchto metrik a ještě několika dalších, v kombinaci se strojovým učením a neurálními sítěmi, je technologie zpracování hlasu od Google neustále v procesu zlepšování se a nabízí uživatelům čím dál relevantnější a daleko přesnější odpovědi na jejich požadavky na vyhledávání. Ve světle těchto faktů, SEO praktici a konzultanti musí být schopni designovat dobře strukturované a konzistentní odpovědi dokonce i pro nejasné otázky a musí chápat, jaká výměna vlastně v tomto procesu rozpoznávání Google probíhá mezi uživatelem a samotným systémem. Gautam podotýká, například, že Google občas upřednostňuje rychlost před přesností, takže daná odpověď na požadavek, takže daná odpověď se sice může umístit ve svém skóre hůře v sémantice než ostatní odpovědi, pokud ji však lze poskytnout uživateli rychleji, tak je upřednostněna před daleko kvalitnějšími odpověďmi.
 

Výsledky hlasového vyhledávání a funkce výsledků vyhledávání

 
Dalším prezentujícím / vystupujícím byl Stephan Spencer, autor a zakladatel The Science of SEO, který poskytl velice užitečný přehled specifických SEO taktik, které mohou konzultanti použít k vytvoření obsahu pro hlasové vyhledávání. Spencer zdůraznil, že Google Home a Google asistent tendují k doslovnému čtení obsahu ve vybraných příspěvcích a že spousta stejných strategií, které se používají dnes k získání statusu vybraného příspěvku ve vyhledávání, je také aplikovatelná i v kontextu hlasového vyhledávání.
 
Avšak jisté speciální přístupy se bezesporu pro hlasové vyhledávání uplatňují. Ze třech typů vybraných příspěvků – odstavce, seznamy a tabulky – ty první dva jsou ty nejvhodnější jako mluvená odpověď pro požadavky na vyhledávání. Odstavce jsou pravděpodobně ty nejlepší pro hlasové vyhledávání, fakt, který také zrcadlí jejich popularitu ve výsledcích vyhledávání. Podle Spencera, odstavce jsou součástí více než osmdesáti dvou procent veškerých vybraných příspěvků, seznamy zabírají něco okolo jedenácti a dvanácti procenty a tabulky asi sedm procent.
 
SPencer nabídl některé velice specifické taktiky, které můžete využít pro vytvoření vybraných příspěvků, kromě správného schéma markupu:

  • otázky by měly být doslova zabaleny v H1 nebo H2 tagu
  • Odpovědi by měly používat odstavcové tagy
  • Odpovědi by měly být od čtyřiceti do padesáti pěti slov dlouhé
  • Používejte standardní formátování pro seznamy, což zahrnuje také správné UL nebo OL tagy
  • Organizujte FAQ stránky podle témat, nikoliv podle čísla stránky.

 
Spolu s těmito tipy navrhuje Spencer také několik kreativních způsobů, jak zásobit vybrané příspěvky obsahem, jako je cílení na slabší odpovědi konkurence a také kontrola „Lidé se také ptají na…“ otázky, které se objevují pod spoustou vybraných příspěvků.
 
Avšak na druhou stranu zdůraznil, že vybrané příspěvky nejsou jediným způsobem, jak můžete zazářit v hlasovém vyhledávání. Obecně řečeno, Google neustále hledá obsah mimo tradičních „deset modrých odkazů“, když zásobuje hlasové vyhledávání, tedy na základě úmyslu daného požadavku. Další zdroje obsahu, které se objevují ve výsledcích vyhledávání často, jsou například místní balíčky, vědomostní panely, kolotoče a recepty.
 
Co se týče místních balíčků, je důležitější než kdy dříve nasadit všechny páky a konkurovat pro top tři pozice, neboť hlasové odpovědi od Google budou upřednostňovat právě ty top tři a způsobí, že zbytek zapadne do zapomnění.
 
Spencer ukončil jeho prezentaci návrhem, že jsme právě nyní někde uprostřed změny paradigma, kde GUI (Graphical user interface) neustále ustupuje LUI – Linguistic user interface. Tento vývoj, který Spencer popsal, se děje neskutečně rychle a má velké implikace pro další dekádu vyhledávání.
 

6 kroků pro hlasové vyhledávání

 
Poslední prezentace patřila Benu Aggarwal, presidentce a zakladatelce Milestone, Inc., která diskutovala o nejrůznějších taktikách pro použití FAQ obsahu na úrovni velkých podniků. Aggarwal zdůrazňovala hlavně perspektivu z pohledu všech kanálů přenosu informace, který činí FAQ obsah dostupný z centrálního hubu pro syndikaci (vytvoření jakési sítě odkazujících či neodkazujících stránek s duplicitním obsahem) napříč hlasovým vyhledáváním, chatboty, reklamními kampaněmi a dalšími konečnými body.
 
Spuštění nějaké kampaně pro hlasové vyhledávání zahrnuje šest kroků, které Aggarwal vysvětlila:

  • Konverzační obsah = vývoj obsahu, který se propůjčuje konverzačnímu kontextu jako je hlas a chat.
  • Design a UI = adaptace vašeho obsahu pro rozličné rozhraní skrze design zaměřený na uživatele
  • Technologie = zahrnutí technologií založených na umělé inteligenci, abyste mohli posílat obsah skrze hlasové asistenty, chatboty, vaše stránky apod.
  • Propagace = rozšíření dosahu vašeho FAQ obsahu tím, že propojíte organické a placené vyhledávání
  • Úkony a dovednosti = budování úkonů pro Google Asistenta a dovedností pro Alexu pro využití obsahu
  • Měření dopadu = používejte metriky pro měření úspěchu dané kampaně jako jsou požadavky, kliknutí, převody a také úkony po kliknutí.

 
Dalším přínosem prezentace Aggarwalové bylo bezpochyby zdůraznění potřeby pro relevanci a specifičnost obsahu. V kontrastu raných dnů, kdy SEO taktiky mohly být daleko více „nemotornější“ v jejich laškování s provozem u klíčových slov, dnešní cílení hlasového vyhledávání potřebuje být jak užitečné pro spotřebitele, tak vertikálně příhodné. Aggarwal také znovu vzpomněla, například, že její společnost zásobila FAQ obsahem jistého hotelového klienta tím, že šla přímo za hotelovými zaměstnanci na recepci a zeptala se jich na sto nejčastějších otázek, které dostávají od hostů.
 
Každý mluvčí nabídl bezpochyby velice účinné rady pro získání jistého náskoku v tom, co se bezpochyby děje a co se bude dít, abyste se ujistili, že budete v této neustále konkurenčnější oblasti vynikat během následujícího roku a možná i déle. Ovšem pár otázek i tak zůstalo nezodpovězených. Je to trochu problematické, neboť právě ten obsah či ty odpovědi, které „vyhrají“ své čestné místo a skutečně jsou odpovědí, kterou Google Asistent nabídne ve svých vybraných příspěvcích, získávají leda tak pocit vítězství, nic víc. V tradičních výsledcích vyhledávání mohou vést vybrané příspěvky ke kliknutí, avšak hlasová odpověď, která přečte obsah vybraného příspěvku, je uzavřený kruh – otázka, která byla spojena s nějakou odpovědí, která nepodbízí pro žádnou následující akci. Nedělá tedy Google jenom to, že vydělává prachy na snahách ostatních, aniž by jim na oplátku poskytl nějaké výhody či jim něco vrátil?
 
Samozřejmě je v našem obecném zájmu, aby se náš obsah objevoval neustále v jakémkoliv případě, který si Google zvolí, avšak tohle je jeden z příkladů, kdy hlasové vyhledávání jako trh je stále ještě v plenkách a potrvá, než se s tím společnost trochu vypořádá.